Deklaracja dostępności

Projekt "Być jak Ignacy. Tajemnicze zniknięcie Ignacego" - zakończony

Dwunastu uczniów klasy pierwszej uczestniczyło w VI edycji programu "Być jak Ignacy. Tajemnicze zniknięcie Ignacego". Celem programu jest popularyzacja polskiej nauki oraz pielęgnowanie pamięci o wybitnych, polskich naukowcach. 

Przez osiem miesięcy pierwszoklasiści realizowali zadania z różnych dziedzin, przeprowadzali doświadczenia oraz poznawali polskich naukowców.

W tym roku tematyka projektu skupiała się wokól ośmiu zagadnień.

1. Polarne odkrycia. Realizując ten temat, uczniowie poznali sylwetkę podróżnika i polarnika Henryka Arctowskiego, budowali kompas, badali właściwości magnesów, rysowali karawelę oraz wykonywali zorzę polarną.

2. Podniebne osiągnięcia. W tym etapie przewodził uczniom Adam Ostaszewski zwany "Leonardem ze Wzdowa" - konstruktor lotniczy i wynalazca. Młodzi naukowcy poznawali historię lotnictwa, budowali rakiety kosmiczne oraz latający samolot, zastanawiali się nad tym, dlaczego samolot lata.

3. Zagadkowy mózg. W poznawaniu tajemnic mózgu towarzyszyła pierwszoklasistom biolożka dr hab. Ewelina Knapska. Uczniowie dowiedzieli się jak funkcjonuje prawa i lewa półkula mózgu, za co odpowiedzialny jest "konik morski", jak wspierać funkcjonowanie mózgu, sporządzali mapę myśli.

4. Nieodkryta przyroda. Przewodnikiem po nieodkrytej przyrodzie był biolog dr Łukasz Bożycki, który opowiedział uczniom o tym, jak należy obserwować przyrodę. Zadaniem uczniów było między innymi wykonanie albumu dotyczącego różnorodności biologicznej Obidzy oraz planszy "Zwierzęta wokół szkoły".

5. Wielkie maszyny. W tym etapie uczniowie poznali wielkiego budowniczego Kazimierza Stanisława Gzowskiego, który w 1873 roku zbudował most International Railway Bridge o długości 1100 m, łączący Kanadę ze Stanami Zjednoczonymi. Realizując ten temat, pierwszoklasiści dowiedzili się jak buduje się mosty, co to są maszyny proste i gdzie je wykorzystujemy, zbudowali jedną z takich maszyn - studnię.

6. Przemijający czas.Jak bada się przeszłość, opowiedział uczniom archeolog dr hab. Miłosz Giersz, który specjalizuje się w archeologii Ameryki Południowej. Zadaniem uczniów było wykonanie dinozaura z masy solnej, odnalezienie wszystkich części szkieletu tych zwierząt i przyporządkowanie ich do odpowiedniego gatunku, poznanie zabytkowych przedmiotów.

7. Kosmiczna przygoda. Wprowadzenia do tematu dokonała pani Ewelina Ryszawa - inżynier mechaniki kosmicznej, która uczestniczyła w budowie wielu sond, łazików i satelit. Zadaniem zaś uczniów było wykonanie pracy plastycznej dotyczącej Układu Słonecznego oraz zbudowanie żagla deorbitacyjnego satelity. 

8. Energetyczne wynalazki. Ostatni etap poświęcony był Ignacemu Łukasiewiczowi i jego wynalazkom. Pierwszoklasiści odbyli wirtualną podróż do gabinetu Łukasiewicza, gdzie dowiedzieli się czym zajmował się ten słynny Polak, co wynalazł i jak jego wynalazki wpłynęły na życie ludzi. Przeprowadzili szereg doświadczeń związanych ze światłem.