Szkoła Podstawowa nr 1 w Obidzy

Idź do spisu treści

Menu główne

Programy i Projekty

Szkoła

Sprawozdanie z realizacji programu
"Nie pal przy mnie, proszę" w roku szkolnym 2017/18

W naszej szkole realizowany był program „Nie pal przy mnie, proszę”, który był adresowany
do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej oraz ich rodziców.
Jego celem było zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności

za własne zdrowie oraz kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.
Jako wprowadzenie do realizacji odbyła się pogadanka na temat naszego zdrowia.


Na zajęciach edukacyjnych dzieci poznały główną bohaterkę programu „Nie pal przy mnie, proszę” wiewiórkę Wikę,

która towarzyszyła im w zajęciach. Korzystały z kart pracy zawartych w programie oraz przygotowanych przez koordynatora.

Zajęcia przeprowadzono według scenariuszy Programu „Nie pal przy mnie, proszę” oraz według pomysłu nauczyciela.

Uczniowie kolorowali szablony wiewiórki Wiki, uczyli się  wierszy, piosenek. Układali obrazki z elementów, rozwiązywali krzyżówki
pt. „Zdrowie”. Opowiadali historyjki obrazkowe.

Zajęcia 1. Co to jest zdrowie?
Uczniowie wykonali plakat.



Zajęcia 2. Od czego zależy nasze zdrowie?
Po omówieniu tematu uczniowie wykonali plakat, który przedstawiał propozycje zdrowych i niezdrowych przysmaków.



Zajęcia 3. Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?
Uczniowie z dużym zaangażowaniem przedstawili co według nich szkodzi ich zdrowiu.



Zajęcia 4. Co robić, gdy moje zdrowie jest zagrożone?
Realizując ten temat na zajęciach uczniowie wymieniali propozycje co robimy, kiedy jesteśmy chorzy, boli nas ząb,
ktoś koło nas pali papierosy. Po omówieniu tematu uczniowie wykonali indywidualnie prace "Jak się czuję kiedy jestem zdrowy".



Zajęcia 5. Nie pal przy mnie, proszę!     
Podsumowanie. Wykonanie gazetki klasowej. Oglądanie filmu na ,którym pan Marcin Daniec opowiada o wpływie papierosów na nasze życie.



Wykonanie gazetki na szkolnym korytarzu, której celem było przekazanie innym uczniom ważnych dla zdrowia informacji

oraz przygotowanie apelu dla wszystkich uczniów naszej szkoły.




Sprawozdanie z realizacji programu PROFILAKTYKI „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE ”
w roku szkolnym 2017/2018 w klasie IV.


Program realizowany był od stycznia do maja 2018 r.
Celem  programu było zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów.
Zwiększenie wiedzy  w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego oraz kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich.


W styczniu klasa IV rozpoczęła realizację programu w formie zajęć warsztatowych:
Temat I - POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ - integracja grupy, uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.
Zajęcia pomogły w bliższym poznaniu siebie samych i lepszego zrozumienia zachowań innych ludzi.


Temat II - LABORATORIUM CIAŁA - poznanie funkcji organizmu ludzkiego, jego potrzeb oraz konieczności zapewnienia mu prawidłowego

żywienia oraz czystego powietrza. W czasie tych zajęć uczniowie obejrzeli film, w którym widzieli,wewnętrzne organy nałogowego palacza.

Temat III - NAUCZ SIĘ MÓWIĆ "NIE" –przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych ,uczenie się zachowań stanowczych,

odmawiania w sytuacjach nacisku grupowego.Po tych zajęciach uczniowie wykonali plakat  przybliżający informację o szkodliwości tego nałogu oraz zachęcający do niepalenia.

Temat IV - ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE - rozpoznawanie sytuacji trudnych oraz radzenie sobie z nimi,

omówienie skutków nieradzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Efektem zajęć był wykonany przez uczniów plakat.


Temat V - UWIERZ W SIEBIE - wzmocnienie poczucia własnej wartości, pozytywne myślenie o sobie,

kształcenie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi
Na zakończenie realizacji  programu dnia 15.05.2018 r. uczniowie przygotowali program składający się

ze skeczów, wierszy i piosenek z układem tanecznym.
Treści występu promowały zdrowy styl życia bez uzależnień od nikotyny oraz przestrogi

o szkodliwości dymu papierosowego.

Program spełnił swoją rolę, uczniowie pracowali na zajęciach z dużym zaangażowaniem

i na pewno będą wspierać inne osoby w decyzji niepodejmowania palenia.

Zdrowo jem, więcej wiem

Uczniowie klasy III przystąpili do jesiennej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”.
Realizując zadania wyznaczone przez Fundację BOŚ, trzecioklasiści uczyli się, co to znaczy zdrowo się odżywiać
oraz jaką rolę w życiu człowieka odgrywa aktywność ruchowa.

Ponadto uczniowie uczestniczyli w dwóch klasowych konkursach: indywidualnym –

„Przepis na zdrową przekąskę” oraz grupowym – plakat „Dbam o zdrowie”.
Do działań uczniów włączali się też rodzice, którzy pomagali swoim dzieciom opracować przepis na przekąskę

oraz uczestniczyli w przedstawieniu „Spotkanie witamin”.
Występ dzieci  był jednocześnie prelekcją na temat zdrowego odżywiania, bowiem zostały w nim przedstawione zarówno te produkty,

których nie powinno zabraknąć w diecie dziecka, jak i te, których dzieci powinny unikać.
Przy okazji występu dzieci wręczyły swoim rodzicom ulotki „Jak pomóc dziecku być zdrowym”.

Zapamiętajcie! WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE CHRONI PRZED CHOROBAMI !

Należy jeść: owoce i warzywa (w tym strączkowe); kasze i ryż; ryby, chude mięso i wędliny;

jajka; kefir i jogurt;  pestki, orzechy i migdały; ciemny chleb.  
Należy pić: wodę.


Należy unikać: tłustych mięs i wędlin; potraw smażonych na tłuszczu i grillowanych.
Nie należy jeść: słodyczy, ciastek, cukru; fast-foodów; pić coli i innych napojów gazowanych.  
Należy jeść regularnie. Nie wolno zapominać o śniadaniu.

Nasze posiłki powinny być urozmaicone i zawierać wszystkie potrzebne nam składniki: białka,
węglowodany, tłuszcze, witaminy i sole mineralne. (zdjęcia)

Sprawozdanie z realizacji zajęć „Ratujemy i uczymy ratować” – zajęcia powtarzające.

W roku szkolnym 2015/2016 w kl. V (19 osób) przeprowadzone zostały zajęcia powtórkowe  „Ratujemy i uczymy ratować”.

Uczniowie tej klasy uczestniczyli już w zajęciach tego typu w kl. I, kiedy to poznawali zasady udzielania pierwszej pomocy.
Tym razem, zajęcia miały na celu przypomnienie zdobytych wiadomości i umiejętności tak, aby w razie konieczności

z większą pewnością byli w stanie udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym.

Uczniowie pracowali przez 4 godziny lekcyjne, na których zostały poruszone tematy:


• Łańcuch przeżycia  i własne bezpieczeństwo przy udzielaniu pierwszej pomocy .
• Sprawdzanie przytomności, oddechu, wzywanie pomocy.
• Pozycja bezpieczna.
• Resuscytacja krążeniowo-oddechowa.


Zajęcia miały charakter warsztatowy, uczniowie ćwiczyli przypomniane wcześniej wiadomości.


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego